RedBull İçerik Pazarlamanın Sınırlarını Nasıl Bu Kadar Zorluyor?

Red Bull günümüzde adından fazlaca söz ettiriyor. Özellikle Felix Baumgartner’in Uzaydan serbest atlayışıyla adını tüm Dünya’ya duyurdu ve bana göre pazarlama açısından bu atlayış Red Bull için efsanevi bir hamleydi ve  ayda ilk yürüşün etkisi kadar etki bırakan bir durumdu.

Kendinizi bu atlayışı canlı izleyen Coca Cola CEO’su yerine koyun. Koltuğunuza yaslanmışsınız ve bütün dünyanın izlediği rekor bir denemeyi hem internetten canlı olarak; hem de bütün dünya televizyonları eşzamanlı yayın yaparken izlemek zorunda kalıyorsunuz. Ve tam atlayış gerçekleşecekken sponsor firmanın logosunu görüyorsunuz: Red Bull:) Siz bu durumda Coca Cola CEO’su olsanız ne yapardınız? Ben televizyonu kırardım dürüst olalım lütfen:) çünkü tv reklamlarına milyarlarca dolar harcayarak bu etkiyi sağlayamıyorum ve benden daha az bütçesi olan bir firma, ki RedBull Coca Cola’nın rakibi bile olamaz… böyle harika bir işe sponsor oluyor!  Bu atlayış hakkında bilgi almak için aşağıdaki linke tıklayabilirsiniz.

http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/Exclusive–What-Felix-Saw-Red-Bull-Stratos-Live-021243270932859

http://www.kalkispisti.redbull.com.tr/#felix-baumgartner

// Konumuza dönelim, yazıyı daha detaylı okumadan önce Red Bull’un internet sitesine girmenizi tavsiye ediyorum www.redbull.com ve siteye girdiğinizde üst menülerden “just epic” butonuna tıklayın. Bu linke tıkladığınızda karşısına bir sürü video çıkıyor ve aslında karşınıza çıkan bu kanal RedBull’un pazarlama yaklaşımı hakkında size bilgi veriyor. Karşınıza bir anda bir video çıkıyor ve izlemeye koyuluyorsunuz. 12 yaşında bir kaykaycının 1080 HD formatında çekilen bu videosunda çok anlam yüklü. Ayrıca başka bir videoda ise “Base Jumper” diye nitelendirdiğimiz serbest atlayışçıların videoları var. Videoları aşağıda görebilirsiniz, eğer göremiyorsanız linke tıklayarak siteye gidebilir ve oradan izleyebilirsiniz.
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/tom-schaar-first-ever-1080-video-021243187489113
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/cedric-dumont-wingsuit-flight-switzerland-video-021243141826202

Birinci videoda kaykay yapan 12 yaşında bir genç, ikinci videoda ise çok yüksek bir dağdan atlayan çılgın serbest atlayışçıları göreceksiniz ve biraz yarasaya benziyorlar. İzlediğimde gerçekten bu insanlara hayran kaldım.  Her neyse gelelim ana temaya, bu videoları izlediğimizde ortada Red Bull’un farklı bir strateji izlediğini fark ediyorum.  Red Bull sıradışı sporlara sponsor oluyor ve neredeyse bütün sıradışı sporlarda firmayı görüyoruz.

Red Bull hem büyük bir yayın imparatorluğu hem de içecek satan büyük bir imparatorluk haline dönüştü.  İleride bu marka üniversitelerde ve sunumlarda büyük bir başarı hikayesine dönüşecek ve şirket belki de en büyük içecek şirketine dönüşecek. Şu an için hiç kimse Red Bull’un nasıl bu kadar başarılı olduğunu bilmiyor, hatta birçok insan Red Bull’u farklı bir firmanın içeceği sanıyor.

“Peki Red Bull’un stratejisinin temeli ne?”


Başlığımıza göz attığımızda “içerik pazarlaması” ana konumuz ve bunun ne anlama geldiğini sorgularsak, kısaca bir hikayeye, konuya dayanan, yani bir hikayesi olan ve okuyucunun dikkatini çekerek marka hakkında okuyucunun zihninde olumlu tepkiler yaratma tekniği diyebiliriz. İçerik pazarlama billboard üzerindeki bir spot, metin veya bir magazindeki tek sayfalık bir makale değildir. Veya televizyonlarda yayınlanan bir tv spotu ( reklamı ) değildir ya da Youtube’da hit yapan Gangnam Style!

İçerik pazarlamada asıl amaç markanın – tüketiciye, müşterisine değerli bir şey sunmasıdır. Yani reklamların aksine, içerik pazarlamasında Show’un doğrudan içerisinde olmalısınız. İnternet sitesindeki bir haberde banner olmak yerine, o haber olmalısınız! O hikayenin parçası olmalısınız, insanlar sizin hakkınızda bir şey anlatmalı! Aslında değerin geri dönüşü insanların söz konusu işin içinde var olmalarından ortaya çıkan ve bu geri dönüşte markayla ilişkilendirilir!

Red Bull’un logosu her yerde! Şirket hakkında biraz araştırma yaptım ve gördüğüm rakamlar beni çok şaşırttı! Şirket 1982′de Avusturya’da kurulmuş ve Tonik İçecek satarak ilerlemeye başlamış. Hong Kong’da bir otele mandarin içeceği sağlamış.  Şirket 2011′de 4.631 milyar kutu Red Bull satmış. Şirket 2010 yılına kıyasla satışlarında %11.4 artış göstermiş ve dudak uçuklatıcı rakam burada geliyor : Şirket cirosunu 3.785 milyar Euro’dan – 4.253 Milyar Euro’ya yükseltmiş. Yaklaşık 500 milyon dolarlık bir artış var. Şirketin bütün hikayesi tam bir başarı. Şirketi kuran Dietrich Mateschitz Avusturya’da diş macunu satan bir satışçı, tesadüfen Taylandlı bir enerji içeceği ile karşılaşıyor ( Krating Daeng ). Dietrich bu yerel içeceği nasıl uluslararası bir içeceğe dönüştüreceği konusunda kafa yormaya başlıyor ve yeni bir kutulama, tasarım yapmaya karar veriyor. Sonrasında ise gümüş ve mavi renkleri içeren bir kutuyla yola koyuluyor:) 2011′e geldiğimizde ise bu gümüş ve mavi kutulu içecek, enerji içecek pazarının yüzde 44′ünü elinde bulunduran bir şirket haline dönüşüyor.

“Sonrasinde ise Mateschitz bir medya ağı kuruyor ve bu da çok ciddi bir adım! İlk amaç ise içerik pazarlaması…”

Şirketin Manhattan’da bulunan ofisin camlarında devasa kaykaycılar, sörfçüler, serbest atlayışçılar ve motor yarışçılarının resimler var ve ortada kocaman Red Bull logosu. Ofiste yani medya bölümü çalışanları ofiste değil, hepsi dışarıda..!

İçerik bir motora benziyor: bütün medya güneşin altında…

Red Bull Medya Evi 2007′de Avrupa’da oluşturulmuş ve sonra Hollywood ve New York’ta ofislerle genişlemiş. Ayrıca şirketin Umbrella film yapım şirketi de bulunmakta. Red Bull’un prodüksiyon şirketi ise RBMH ve ayrıca bir de kayıt şirketi de var. Yani Red Bull’un bir medya ağı var ve gerçekten bu ağ çok iyi işler çıkarıyor.  Şirket 5.000 video ve 50.000 fotoğraf üretmiş durumda ve kullanıcılarına bu fotoğrafları ücretsiz sunuyor. Ürettiği içerikler MSNBC ve ESPN’de yayınlanıyor ve Halogen TV’de de kullanılıyor. Red Bull bu televizyon kanalında kendisi ile ilgili aksiyon sporları, sokak sporları ve Showları gibi programlara katkı sağlıyor.

“Markanın amacı marka sinerjisi ve ana ideolojisi içerik.”

Marshall Nord, Halogen TV’de Başkan Yardımcısı; amaçlarının içerik ideolojisi olduğunu söylüyor ve sloganları “değişimin içinde ol.” Red Bull’un sloganıyla çok paralel bir slogan: “Red Bull Kanatlandırır.” Red Bull’un medya şirketi ayrıca bir de film yaptı ve 2 milyon dolara mal etti. The Art Of Flight çok başarılı olan bir film ve şirket gerçekten içerik üretmenin ne olduğunu da öğrenmiş. Şirket ayrıca The Red Bulletin adında bir de dergi çıkarıyor ve yaklaşık 5 milyon gibi bir dağıtım rakamına sahip!!!

Bütün bunların yanında Red Bull içerik pazarlamasını o kadar güzel yönetiyor ki, hiç kimse Red Bull’un sitesine girip 45 dakika boyunca videoları bir içecek kutusu için izlemiyor. Yani Red Bull içeriği asla bir içeceğe indirgemiyor!!! Buradan çok ciddi dersler çıkarılması gerekiyor; çünkü 10 yıl önce Red Bull’un ne olduğunu 10 yıl önce kimse bilmiyordu. Şirket sıradışı sporlara verdiği destek ve farklı hitap sanatı ile kimsenin farkına bile varamadığı şeyi başarıyor : Marka farkındalığı yaratıyor ve bunu çaktırmadan yapıyor! Oyunun içine sadece bir gazeteciyi katmıyor, aynı zamanda bir atleti de dahil ederek işi ne kadar ciddiye aldığını gösteriyor.

Sonuç olarak başarının ne demek olduğunu şirketin kısa hikayesini okuyunca anlıyoruz ve bir şirketin nasıl başarılı olacağının, onun düşünce yapısıyla doğru orantılı olduğunu da anlıyoruz. Bir içecek şirketi sektörün en başarılı şirketi olmakla kalmayıp, üstüne üstlük bir medya imparatorluğuna dönüşüyor ve bunu başından itibaren içerik pazarlaması sayesinde başarıyor…

Soner Görpeli Yazdı.

Volunteer Blogger & Journalist.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s