Pazarlama, Pazar Nedir?

Bir tarafta yıllardır üzerinde sayısız tartışma yapılan ve yeni fikirlerle geliştirilen Pazarlama; diğer tarafta ise Pazar kavramı. İkisi de çok önemli kavramlar. Şirketler için bu iki kavramda can alıcı bir özelliğe sahip. Pazar ve Pazarlama olmasaydı şirketler ne yapardı diye düşünüyorum! Konuyu hiç bilmeyenler için özet bir yazı yazarak bilgilendirmek istiyorum.

PAZARLAMA NEDİR? Hiç bu kavram üzerine düşündünüz mü, neden pazarlama diye bir kavram hayatımızda var?

Yukarıdaki soruya cevap verebildiyseniz ve gerçekten anlamını biliyorsanız sizi tebrik ediyorum; fakat birçok insan Pazarlama ve Satış kavramını karıştırıyor ve iki kavramın aynı anlama geldiğini düşünüyor. Olabilir, bilmemek ayıp değil, öğrenmek istiyorsanız lütfen okumaya devam edin:) Önce pazarlama ne demek bu kavramı açıklayalım:

Pazarlama’nın, Amerikan Pazarlama Derneği’nce 1984 yılındaki toplantısında yapılan tanımı şöyledir: “Pazarlama, kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayabilecek mübadeleleri gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama sürecidir. Kısaca pazarlamanın tanımı böyle.

Pazarlama kavramını çok derin bir kavram ve daha detaylı incelemek gerekiyor. Biz kısaca kavramların ne anlama geldiğini inceleyeceğiz. Pazarlama ve pazarla ilgili detaylı bir yazı daha sonra yazmayı düşünüyorum; çünkü ilk yazıda sizi sıkmak ve kafanızı karıştırmak istemiyorum.  Şimdi satış ve pazarlamanın farkı nedir bakalım. Pazarlamanın ne demek olduğunu yukarıdaki açıklamadan anladığınızı düşünerek tekrar bir açıklama yapmak istemiyorum:)  Biz şimdi satış kavramına yoğunlaşalım…

Örnek bir senaryo üzerinde ilerleyerek daha net anlaşılacağını düşünüyorum. Alışveriş merkezinde bir mağazaya girdiniz, büyük ihtimalle sizi bir satış temsilcisi karşılayacaktır. Satış görevlisine bilgisayar almak istediğinizi söylediniz, ve satış görevlisi de sizi ürünler hakkında bilgilendirdi. Kısa kesmek için ikna olduğunuzu düşünüyorum ve sihirli cümleyi söylediniz : Satın Alıyorum:) İşte burada satış gerçekleşmiştir ve kısaca satışın tanımı budur. Pazarlama ise satışın oluşması için elverişli durumu yaratmaktır. Yani ürünü üretmek, mağazaya ulaştırmak, fiyatına karar vermek, tanıtımını yapmak vb gibi birçok detayı barındırır.

Pazarlama ve Satış’ı öğrendiğinizi düşünerek ( Hala öğrenemediyseniz beni suçlamayın:)  şimdi Pazar kavramına geçelim.

Pazar; “alıcı ile satıcının karşılaştığı yer”, “herhangi bir malın fiyatını belirleyen şartlar”, “bir mal veya hizmete olan talep” anlamlarında kullanılmaktadır, işletmelerin pazarlama fonksiyonu açısından daha çok son anlamda ele alınır.

Buna göre pazar, herhangi bir mal veya hizmetin mevcut tüketicileri ile potansiyel (gelecekte) tüketicisi olabilecek tüm kişi, grup ve organizasyonları ifade eder. Kısaca, pazar; “tüketici” veya “talep eden” anlamındadır. Ancak, tüketici burada geniş kapsamlıdır ve kişileri, aileleri, üretici ve satıcı işletmeleri, Özel ve tüzel kuruluşları ve kamu kurumlarını içine alabilir.

Pazarlar, tüketici pazarı, üretici pazarı, parakendeci pazarı, hükümet pazarı ve uluslararası pazar gibi gruplara ayrılır. Ancak daha uygun bir bölümlemeyle pazarlar üç grupta toplanabilir: Tüketici pazarı, endüstriyel pazar ve uluslararası pazar.

Pazarlama ve Pazar’ın alt açılımlarını aynı başlıkta 2. bölüm olarak önümüzdeki günlerde yazacağım. Temel kavramları iyi bir şekilde açıklayarak sizi bilgilendirmeyi umut ediyorum.

Önümüzdeki günlerde sizi bilgilendirecek yazılar yazmaya devam edeceğim takip et/follow butonuna tıklayarak veya RSS’e abone olarak bloğumu takip edebilirsiniz. Yazıyı okuduğunuz için teşekkür ederim.

Written by Soner Görpeli

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s