Basın bülteni nasıl ve neden yazılır…?

Basın bültenleri şirketler ve medya arasında ve şirketlerle tüketiciler arasında bir iletişim köprüsüdür. Basın bültenleri şirketin kendisini tanıtmak, ürün ve hizmetleri hakkında bilgi vermek ve özellikle de basın ile ilişkilerini güçlendirmek için kullandığı en önemli PR aracıdır.

Günümüzde etkisini kaybettiğini söyleyenler vardır ( Ben dahil ) fakat buna rağmen şirketlerin tamamı alternatif mecraları kullanmayı bilmediği için basın bültenine başvurmaktadır. Alternatif mecralardan kastım ne diye merak ediyorsanız cevabını birazdan vereceğim fakat öncelikle başlıkta sorulan sorunun cevabını aydınlatmaya çalışalım. Evet basın bülteni neden yazılır? Şirketler neden basın bülteni yazar?

Sorunun cevabı çok basit: şirketler yeni ürünlerini tanıtmak/duyurmak, etkinliklerinden haberdar etmek, veya kısaca özetlemek gerekirse herhangi bir konuda duyuru yapmak amacıyla basın bültenleri yazarlar. Peki bu yazılan basın bültenleri gazetecilerin/mecraların ilgisini çeker mi?  Eh kem küm, günümüzde şirket sayısı ve bununla paralel ürün sayısı da oldukça çeşitlenmiştir, bu çeşitlenmeyle birlikte şirketler pazar payını artırmak, ürünlerini duyurmak için mecralara basın bültenlerini yollayarak haber yaptırmaya çalışmaktadırlar. Günde binlerce basın bülteni alan bir gazeteci / editör böyle bir bilgi çağında nasıl olurda o yüzlerce basın bültenlerini okur ben doğrusu hiç inanmıyorum:) Gönderilen basın bültenlerinden birçoğu ise çöpe gider veya hiçbir zaman okunmaz, okunma şansı olanlar ise çok sıkıcı ve gereksiz bilgilerle dolu olduğundan baştan elenir:)

Yukarıda yazdığım bölümü okuduktan sonra peki biz neden basın bülteni yazmalıyız diye sorabilirsiniz:) Benim cevabım açıkçası şu olabilir : Prosedür veya dostlar adette görsün:))) Bence blog yazıp ürünleri anlatmak daha TT ( Trendy Topic ) oldu diyebiliriz. Yine de siz nasıl yazılacağını bilin bir köşede dursun:)

Hadi başlayalım : Bu yazıyı okurken sizi çocuk yerine koyup yazım kurallarına uygun yazın, işte başlık etkileyici olsun falan gibisinden saçma sapan şeyler yazmak istemiyorum; çünkü basın bülteni yazmaya kalkan bir halkla ilişkilercinin yazım kurallarına aykırı bir yazı yazacağına inanmıyorum!

Şirketin antetli kağıdına yazın, sol üst köşede veya üst ortada şirket logonuz olsun, sağ tarafa tarihi yazın, başlık 14 punto, spot ise 13 punto olmalı. Paragraflar 12 punto ve satır aralıkları 1.5 olarak verilmedir. Paragraflar çok uzun tutulmamalı ve can alıcı bilgiler verilmelidir. Gereksiz cümle kullanımından uzak durulmalıdır. Metin sağa-sola hizalanmalıdır.

– Ters Piramit yöntemiyle yazın : En önemli bilgiyi en üstten vererek;  aşağı doğru detaylar vererek yazıyı tamamlamak.

Örnek :

İSTANBUL AUTOSHOW FUARI TÜYAP’TA DÜZENLENECEK… veya OTOMOBİL TUTKUNLARI ARTIK TÜYAP’TA BULUŞACAK… Burada başlıkla ilgiyi direk çekiyor ve soru işareti ile okuyucuyu güdülüyoruz ve merakta bırakıyoruz.

TÜYAP AUTOSHOW’U DA BÜNYESİNE KATARAK 2. DARBEYİ VURDU… Bu etkili ve merak uyandıran bir başlık, ama aynı zamanda belirsiz bir başlık, darbeyi kime vurdu, ziyaretçilere mi? Çok dikkat etmek lazım:).

Sıradışı Yeni Yıl Hediyeleri xxx sepeti.com’da ( bu başlık bir e-ticaret sitesinin basın bülteninden alınmıştır ve bence insanları aptal yerine koyan bir basın bülteni başlığı, ziyaretçileri siteye çekmek istiyor ve havuç uzatıyor. Bence kullanıcıların çoğu artık bu numaraları yemiyor, tekniği biraz daha değiştirmek gerekiyor.

Biraz örneklere baktım da inanamıyorum xerox bile böyle basın bülteni yazıyorsa….

Öğrenciler renkli ders notu istiyor

Xerox Türkiye
Araştırmaya katılan öğrencilerin yüzde 77’si renkli basılan ders notlarını daha çok okumak istiyor; yüzde 85’i de renkli grafik ve tablolarıdaha iyi anladıklarını söylüyor. Dünyanın önde gelen teknoloji şirketlerinden …  ( devamı )

Daha etkili olabilirdi diye düşünüyorum, xerox gibi bir firmaya yakışan bir başlık değil. Öncelikle “Öğrenciler renkli ders notu istiyor” demek çok belirsiz bir şey, ders notu istiyor demek, derslerde aldığı not mu, yoksa öğretmenlerinin verdiği not mu kafa karıştırıyor:) Spot’da çok yetersiz, araştırmaya katılan öğrencilerin yüzde 77’si ile başlıyorsa zaten kafadan kaybetmiştir, bu bilgi daha altlarda verilmeli… Spot’ta kısa bir şekilde neden öğrenciler renkli ders notu istiyor onu yazmak lazım. Firmaya çok fazla yüklenmeyelim; fakat çok yetersiz.

Basın bülteni.com’a baktım ve çok fazla yukarıdaki formatta basın bülteni var, hepsi kopyala yapıştır, yaratıcıklıktan yoksun…

Peki ne yapmak gerekiyor : Benim düşüncem öncelikle insanları aptal yerine veya tavşan yerine koymayın, eğer bir konunun önemli olduğunu düşünüyorsanız buna inanarak yazın. Etkili ve dikkat çekici bir başlık oluşturun. Spot’ta en can alıcı ve aydınlatıcı bilgileri verin, ters piramit yöntemiyle ilerleyerek detayları verebilir ve basın bültenini sonlandırabilirsiniz.

En alt bölüme ise iletişim bilgilerinizi yazmayı unutmayın, aşağıdaki resimde hangi bilginin nereye geleceği kısaca anlatılmış, yukarıdaki yazılara destek olması açısından paylaşıyorum ve yaratıcı, etkilil basın bültenleri yazmanız dileğiyle diyerek yazıyı burada bitiriyorum:)

 

 

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s